תאריך 29/02/2008 08:27:00
מאת שמעון מנדס
נושא שיר על האמת האלהית

 

  

שיר על האמת האלהית
שמעון מנדס
 

 
בקדימון לתכנית טלביזיה העוסקת בגברים ונשים, ואותה מגישים עתונאית ועתונאי, אומר העתונאי לעמיתתו: "בואי ואומר לך, העולם סובב סביב שני נושאים, מין וכסף". והיא סונטת בו מניה וביה בשלילה מוחלטת כפגועה, כאילו שהערתו של עמיתה מכוונת להצביע עליה כעל אובייקט מיני. הוא כמובן צודק. שכן אילו אמר, שהעולם מתמיד לסובב סביב התחדשות הבריאה, היא היתה מסכימה כמובן. כיון שבאמירה האחרונה יש התייחסות פילוסופית, בעוד שבדבריו שלו, יש התייחסות פשטנית של עָם-הָאָרֶץ.

כל מעשיו של האדם (היא והוא), וזה כולל גם את התנהגותו, מכוונים לקראת המפגש בין המינים, והמתח שבו נועד לדבר אחד, להעמיד את הדור הבא, שיהיה טוב יותר מקודמו. הכספים, הרווחים, הרכוש והמעמד  -  כל אלה באים לשרת את רווחת האדם לקראת חידוש הבריאה. דהיינו להעמיד צאצים, משמע החבור הפיזי עם מי שאהבה נפשו. והרי כולנו יודעים, שהאושר לא מצוי בעושר, אלא באהבת אשה לגבר. וכך מתאר זאת שאול טשרניחובסקי:

שׁוֹשָנַת פְּלָאִים בְּרוּכַת אֵל
פּוֹרָחַת לְאִישׁ וָאִישׁ
יֵשׁ כָּל שְׁנוֹת חַיָּיו דּוֹרֵשׁ לָה
וְיֵשׁ מוֹצֵא אוֹתָה חִישׁ.

אַשְׁרֵי הָאִישׁ שֶׁנִּמְצְאָה לוֹ
וּבִשְׁעָתוֹ קָטַף זוֹ
וְאוֹי לָאִישׁ לֹא הִכִּיר בָּה
בְּדַרְכֵּי חַיָּיו הוּא.

בפרשת נח שבספר "בראשית", בטרם יביא כליה על העולם, אומר אלהים לנח להכניס אל התיבה זוגות זוגות, זכר ונקבה. כלומר, כדי להמשיך ולשמר את הבריאה יש צורך בזכר ונקבה. לא סתם גבר ואשה, אלא שיהיו טהורים.  כלומר גם לנושא האיכות יש משמעות חיונית. דהיינו, איכות הפרט ואיכות הקשר שלו עם זוגתו.

וכך אנו מגיעים אל האמת האלהית, שהיא האדם וזוגתו. הכתוב מעיד על כך ואומר:  "ויברא אלהים את האדם בצלמו, בצלם אלהים ברא אותו, זכר ונקבה ברא אותם". והדברים נאמרים בספר בראשית, המתאר את ראשית הבריאה ואת כוונות הבורא בעשייתו. ולכן הפסגה של המעשה האלהי היא  החבור הפיזי בין הגבר לזוגתו, כמאמר הפסוק:  "כי יעזוב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו, והיו לבשר אחד".  וכל זאת כדי לברוא אדם חדש בצלם אלהים.

על בסיס הפילוסופיה הזו במחשבת ישראל נכתב השיר "אהבת אמת". הריהו לפניכם:
 

  

אהבת  אמת

חִפַּשְׂתִּי אֱמֶת אֱלֹהִית
כְּמשֶׁה הָאִישׁ שֶׁבִּקֵּשׁ בְּרִית
הוּא עִם אֱלהִים וַאֲנִי עִם אִשָּׁה.
 
בָּאתִי אֵלַיִך
כְּמשֶׁה הַנָּבִיא אֶל הַר סִינַי
הוּא עִם הַלּוּחוֹת וַאֲנִי עִם הַטַּבַּעַת.
 
ֹבִּקַּשְׁתִּי מְהַכֹּל יָכוֹל
כְּמשֶׁה רַבֵּנוּ לְהָבִיאֵנוּ בִּבְרִית
הוּא עִם אֱלֹהָיו וַאֲנִי אִתַּך.
 
הִתְקַדַּשְׁנוּ בְּנֶדֶר
נוֹכַח הַסְּנֶה הַבּוֹעֵר
עַל פִּסְגַּת הָעוֹלָם אֲפוּפִים בֶּעָנָן

יָרַדְנוּ מִן הָהָר
נִדָּרִים בְּאַהֲבַת עוֹלָם
וְלֵב הָאֱלֹהִים בְּקִרְבֵּנוּ נִפְעַם.
         
 


  
   
מפת העץ
מסיפורי הדוד הנרי / פנויים פנויות - העוקץ הכפול הנרי גלוקסמן  
שיר על האמת האלהית שמעון מנדס  
 מנדס היקר, שירים יפים ומרגשים! רפי אשכנזי   
 "בברית / הוא עם אלוהיו ואני אִתך." תודה, שמעון. rivkah yaron   
 שמעון, rivkah yaron  
 רבקה, בכל הקשור לכתיבה - חופשי חופשי שמעון מנדס   
 שמעון מנדס, מה אומר ומה אוסיף? נהדר ומרגש! naomi8  
 שמעון, rivkah yaron  
 סליחה, שמעון - הקישור לוויקיפדיה בעברית לא הועבר, משום-מה. rivkah yaron  
 .OK - נכנעתי. אנסה C + P של מה שאפשר. rivkah yaron  
 רבקה, אל לך להכנע - לא כך הדבר שמעון מנדס  
 :) שמעון, שוב אי-הבנה (השלישית? אתה קונה לי גלידה? אני לך?). rivkah yaron  
סגירת מעגל - פרק שני BATEL  
הקמת פורום דפי נחיתה   /   הקמת פורום הקמת פורום